Bijna 10% meer Vlamingen boekt vakantie met kerst

persberichten 2 min

Sneeuwscooters in Lapland of tempels bezoeken in Thailand: alternatieve winterbestemmingen in de lift

2 december 2023 - De Vlaamse reisagenten noteren al bijna 10% meer boekingen voor de kerstvakantie dan vorig jaar. Hoewel skiën nog steeds populair is, kiezen toch ook meer Vlamingen voor alternatieve sneeuwbestemmingen in het noorden en exotische zonvakanties buiten Europa. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR).

De voorbije jaren trokken vele gezinnen tijdens de kerstvakantie traditioneel naar de Alpen of de Pyreneeën om er een weekje te skiën. Maar daar komt geleidelijk aan verandering in, zo merkt de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) op, die meer dan 600 reisbureaus in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt.

“Het aantal boekingen voor reizen tijdens de kerstvakantie ligt op dit moment 10% hoger dan vorig jaar. Opvallend: de Vlaming trekt dit jaar niet alleen naar de traditionele skibestemmingen in Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland om de skilatten aan te binden, maar kiest meer voor een breder scala aan bestemmingen.”
Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR

Lapland

Zowel warme landen verder van de deur - denk aan Thailand, Mexico of de Emiraten - als bestemmingen die een diverse winterbeleving aanbieden, zoals Finland (Lapland), zitten duidelijk in de lift.

Bestemming & Stijging t.o.v. 2022

Thailand +70%
Finland +3%
Kaapverdië +8%
Spanje en Canarische Eil. +2%
Skibestemmingen Alpen Status Quo

(evolutie van populaire vakantiebestemmingen in de kerstvakantie 2023 t.o.v. 2022)

“Nu de strikte coronamaatregelen in Azië zijn opgeheven, halen heel wat reizigers deze kerstvakantie hun hart op in het Oosten. Vooral Thailand blijkt enorm populair. Maar ook Mexico, de Dominicaanse Republiek, de Emiraten en Kaapverdië profiteren van de nood aan zon die vakantiegangers in de winter voelen. Toch betekent dat niet noodzakelijk dat we een switch zien van sneeuwvakanties naar zonvakanties. Waar de traditionele skibestemmingen wat achterblijven, kennen alternatieve sneeuwbestemmingen wel een groei. Het gaat dan vooral om landen als Finland, Denemarken en Zweden, waar reisorganisaties echte belevingsvakanties aanbieden: je kan er met hondensleeën of sneeuwscooters rijden, of op zoek gaan naar het noorderlicht.” Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR

Vroeger boeken

Niet alleen gaat de Vlaming naar steeds uiteenlopendere bestemmingen in de winter, we boeken ook steeds vroeger, zo blijkt nog uit de cijfers van de VVR. Gezinnen leggen hun wintervakantie al snel tot 8 maanden op voorhand vast. In 2021 was dat gemiddeld maar 3 maanden op voorhand en voor corona, in 2019, zo’n 6 maanden op voorhand. Koppels en singles boeken wel nog even vaak last minutes voor de kerstvakantie. Zij reserveren hun winterreis gemiddeld tussen de 90 en 30 dagen voor vertrek.

“We boeken de laatste jaren steeds vroeger, niet alleen voor onze zomervakantie, maar ook voor de kerstperiode. Wie dus een kamer wil in zijn favoriete hotel aan de skipiste of all-in aan het strand, moet er dus steeds sneller bij zijn. Vijf à tien jaar geleden was dat in de winter niet altijd nodig, en kon je ook nog mooie last minutes scoren, maar nu zijn die twee maanden voor de start van de kerstvakantie vaak al volledig volgeboekt. Dat zien we op dit moment bijvoorbeeld al op de Canarische eilanden, waar zo goed als alle hotels volzet zijn.” Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder VVR

Top 5 bestemmingen deze kerstvakantie

Top 5 Europa

1. Spanje