Meer Belgen gaan op reis tijdens herfstvakantie

persberichten 2 min

Opvallend: dichtbijvakanties naar Nederland en Frankrijk ruimen plaats voor zonbestemmingen in Zuid-Europa en Afrika

26 oktober 2023 - Na een prachtige nazomer, is het nu tijd voor druilerig herfstweer. En dat zien de reisagenten ook aan het aantal boekingen naar de zuiderse zon. Goed 8% meer Belgen dan vorig jaar hebben voor de herfstvakantie een reis geboekt. Vooral de zuiderse bestemmingen Spanje en Turkije zijn bijzonder populair. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) “Opvallend ook: de Belgen tonen deze herfstvakantie minder interesse in dichtbijvakanties naar Frankrijk en vooral Nederland”, weet Koen van den Bosch, CEO van de VVR.

Dat de Belg zijn reislust flink heeft teruggevonden en weer vaker bij een reisagent binnenstapt, blijkt uit het aantal boekingen dat de reisagenten dit jaar al mochten noteren. Over de voorbije tien maanden bekeken hebben de Belgen goed 5% meer reizen geboekt in vergelijking met een jaar eerder, blijkt uit de cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). Bovendien wachten ze niet massaal meer op een lastminute-deal. Meer Belgen boeken weer zes tot negen maanden op voorhand een reis. En het mag deze herfst ook wat meer kosten. Alles bij elkaar steeg de omzet van de reisbureaus met 17%.

Die trend is ook duidelijk zichtbaar voor vakanties tijdens de herfstvakantie. Veel meer Belgen kiezen dit jaar bovendien voor een reis naar een wat verdere bestemming.

“Spanje en haar eilanden (+7%) en Turkije (+4%) zijn dé populairste vakantieplekken. Maar ook Portugal (+45%), Kaapverdië (+35%) en Tunesië (+21%) hebben een grote aantrekkingskracht”, aldus van den Bosch. “Dat de vakantie in Wallonië inmiddels twee weken duurt, is daar niet vreemd aan. Heel wat gezinnen ten zuiden van de taalgrens maken van de 14 dagen schoolvakantie gebruik om er eens wat verder op uit te trekken. Maar ook meer Vlaamse gezinnen hebben toch een zuiderse trip op hun agenda staan.”

Herfstvakantie steeds populairder voor reis naar het zuiden

Opvallend is dat minder Belgische vakantiegangers tijdens de herfstvakantie voor een dichtbijvakantie in Frankrijk (-9%) en Nederland (-35%) kiezen.

“Frankrijk blijft de nummer één bestemming voor de Belgen in het algemeen, maar wie via de reisprofessional zijn reis boekt, kiest daar vaker voor andere bestemmingen, vooral aan Vlaamse zijde zien we toch minder interesse. Ook Egypte heeft deze herfstvakantie moeten inboeten aan populariteit. Daar zal de situatie in het Midden Oosten niet vreemd aan zijn”, aldus van den Bosch. “Dat de Nederlanders tijdens de herfstvakantie minder Belgische vakantiegangers met een lang verblijf over de vloer krijgen, heeft mogelijk met het weer te maken.”

Wintervakanties

Bij de reisbureaus lopen de boekingen voor de wintervakanties ook al vlotjes binnen. Vooral Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland zijn daarbij populair.

TOP-5 bestemmingen herfstvakantie

1. Spanje
  2. Turkije
  3. Frankrijk